Medienytt: VÅREN 2013

Sexismen i musikindustrin

Den kanadensiska popartisten Grimes grimesmusic  hojtar till om sexismen i musikindustrin på sin blogg. Bloggen har fått uppmärksamhet i internationell press, bland annat musikmagasinet The rolling stone.

Bara var sjunde barn har en kvinnlig idol: Tidningen METRO granskar könsfördelningen i underhållningsbranschen (2013-04-25): I undersökningen visade sig 85 av 100 barn i åldern 6-12 år ha en manlig idol, och inte en endaste kille hade en kvinnlig artist som idol. Läs artikeln här: “Bara var sjunde barn har en kvinnlig idol”

Debatt om Melodifestivalen blossar upp igen
De senaste åren har nästan dubbelt så många män som kvinnor varit i final. Men det är ingen slump, skriver tidningen METRO (2013-02-21).

Flera medverkande artister reagerade på Christer Björkmans uttalanden dagen efter (METRO 2013-02-22):

  • “Jag tycker absolut att man ska försöka ha lika mycket tjejer som killar i alla sammanhang, det är jätteviktigt”, säger artisten Behrang Miri.
  • Att åtminstone startfältet är jämlikt fördelade, vilket inte är fallet idag, tycker Ulrik Munther är en bra lösning. “Det är bra att göra det så jämlikt som möjligt. Det låter rimligt, tycker jag”, säger han.
  • Camilla Henemark är inne på samma spår. Hon menar att man ska passa på att leverera ett så brett startfält som möjligt -när möjligheten finns.