Talangscout från Melodifestivalen besöker Lilith Eve 

Torsdagen den 24 augusti 2007 samlades ett femtontal Lilith Eveare i Mäster Olofsgårdens Spegelsal för att få lite information om Melodifestivalen.

David Marszalek, talangscout för Melodifestivalen 2007
David Marszalek, talangscout för Melodifestivalen 2007

”Den största mediecirkusen som finns i Sverige”, konstaterar David Marszalek, talangscout för Melodifestivalen 2007 som Lilith Eve hade bjudit in till att hålla ett informationsmöte för medlemmarna. 

David arbetar för tredje året med att för Melodifestivalens räkning rekrytera och scouta fram nya, spännande låtskrivare och artister. Hittar han vad han söker så rekommenderar han artisten/låtskrivaren att skicka in ett bidrag till festivalen. Om det är musik som är ”otypisk” för tävlingen ser David bara som ett plus.

– Är det en udda genre och är låten i genrens framkant? Då ökar chanserna att bidraget kan komma med, säger David.

David berättar att han under de två föregående åren har scoutat fram sex akter som mer eller mindre debuterade i detta sammanhang, och ett tjugotal upphovsmän och producenter som fått sin musik framförd inför miljoner TV-tittare.

Men att hela tiden höja ribban musikaliskt och artistiskt kan vara svårt. Fortfarande är det alltför sällan som unga fräscha akter, producenter och låtskrivare – inom mer udda genrer – söker sig till detta forum av egen kraft. Varför är det så?

– Kanske för att de vuxit upp med en ”schlagerfestival” som inte längre existerar, men som fortfarande sitter kvar i folksjälen, gissar David. Men Schlagerfestivalen finns inte längre, nu talar vi bara om Melodifestivalen. Schlager är bara en av flera genrer som ryms i tävlingen.

De senaste åren har tävlingen breddats och rymmer numera bl.a. pop, hiphop, reggae och hårdrock. Men tävlingen vill bli ännu bredare. Just nu letar David särskilt efter Balkanmusik och musik med instrument från Mellanöstern, Asien och norra Afrika.

– Det är musikstilar som är en viktig del av det svenska musiklivet idag, men som tyvärr ändå inte syns i Melodifestivalen. Det är helt enkelt för få, eller inga, som lämnar bidrag i dessa genrer, säger David som gärna ser att flera skickar in.

– Och house, soul, R&B, reggeaton och den senaste hiphopen vill vi ha in mer av.

I en genre har han haft särskilt svårt att hitta intresserade utövare.

– Punken saknas ännu i tävlingen. Melodifestivalen har varit för ”ocool” för punkens stenhårda image, men det börjar kanske lättas upp framöver, säger David hoppfullt.

De församlade åhörarna fick lyssna på en hel del intressanta musikexempel, både hur det kan låta, bör låta och hur det helst inte ska låta. Efter en dryg timmes genomgång gavs plats för frågor, och de var många. Bland annat ville man veta varför inte orkestern var kvar, om låten verkligen inte får framföras offentligt innan tävlingen och varför det alltid är samma låtskrivare som dominerar tävlingen.

– Att samma låtskrivare får med så många låtar beror inte på att vissa har någon ”gräddfil” in i tävlingen, lovar David. Flera professionella och urbegåvade låtskrivare jobbar året runt med att skriva låtar till tävlingen och det ger förstås resultat. Det kan ligga mycket pengar i att få med låtar till Melodifestivalen så för vissa är det nästan som ett heltidsarbete.

Så ville man veta om det ligger någon sanning i ryktet att juryn inte lyssnar på alla bidrag, men där kunde David ge lugnande svar.

– Juryn lyssnar på vartenda inskickat bidrag. Det är ett omfattande och krävande uppdrag att sitta i juryn.

Anna Döbling, som anordnade träffen för föreningens räkning, hade ordnat med fika. Efter mötet tackades David med en varm applåd.